کپی رایتر کیست؟

کپی رایتر کیست؟

مقاله زیر برگرفته و گزیده ای صحبتهای آقای سجاد بهجتی می باشد.

۰-معرفی

کپی رایتر کیست ؟ کپی رایتر  کسی است که متن اثربخش می نویسد تا مخاطب همراه متن شده و آن را بخواند و منجر به اقدامی گردد که برای هر دو طرف مفید باشد

کپی رایتر فروشنده ای است که پشت میز تحریر می نویسد ، فروشنده ای که کلمات را پشت سر هم می چیند تا کاربر ترغیب به انجام کاری در سایت گردد

کپی رایتر کیست ؟ کپی رایتر کسی است که متن اثربخش می نویسد تا مخاطب همراه متن شده و آن را بخواند و منجر به اقدامی گردد که برای هر دو طرف مفید باشد | 2

کپی رایتر مثل تفاوت بین دو کلمه goodbye  و goodbuy  است که در کلمه اول به معنی خداحافظ و دومی به معنای خرید خوب است

به طور متوسط هر فرد هر ۹ دقیقه یکبار گوشی خود را برای دیدن مطالب جذاب جدید نگاه میکند

۰۱-به چشمان مخاطب نگاه کن

چطور “درباره ما ” سایت را بنویسیم ؟ دغدغه مخاطب را بنویسید و تفاوت های خودتان با  دیگران را برای مخاطب .

یادتان باشد در فضای مجازی فاصله شما با رقیب یک کلیک است پس به چشمان مخاطب نگاه کنید و فقط برای آن بنویسید

۰۲-هدف به به مخاطب نیست

برای اینکه پیامتان توسط مخاطب دریافت شود به نظرات مخاطب اهمیت ندهید و فقط به رفتار مخاطب اهمیت بدهید هنری فورد در جمله ای میگوید اگر من میخواستم با نظرات مردم پیش بروم الان باید گاری های تندرو تولید میکردم

هیشه به مخاطب تفاوت ها را بگویید و نیازهایی که شما برطرف میکنید و همچنین مزایایی که محصول برای او ایجاد میکند

۰۳-رقیب اصلی متن های وب سایت

همانطور که رقیب اصلی آگهی های تلویزیونی ، یخچال است رقیب اصلی متن سایت  اسکرول کردن میباشد به همین دلیل تبلیغات تلویزیونی از جنبه های بصری به سمت جنبه های صوتی انتقال پیداکرده است

در وب سایت بهتر مطالب مهم را در ابتدا و انتهای متن قرار داده شود و در بین مطالب با استفاده از کادرهای رنگی و پاراگراف با حاشیه زیاد ، توجه مخاطب را جلب کنیم و کاری کنیم که مخاطب تصور کند بخش مهمی از مطلب را از دست داده است و با اسکرول به بالای متن آمده و بخش بیشتری از محتوی را مطالعه کند

۰۴-الگوریتم جدید گوگل یا الگوریتم قدیم مشتری

یک کپی رایتر در متن های نوشته شده باید بداند از چه کلمات کلیدی استفاده می کند اما باید به این نکته توجه داشت که گوگل به شما پول نمی دهد و مشتری ها برای خرید به شما پول پرداخت میکنند

کپی رایتر کیست ؟ کپی رایتر کسی است که متن اثربخش می نویسد تا مخاطب همراه متن شده و آن را بخواند و منجر به اقدامی گردد که برای هر دو طرف مفید باشد | 4

در الگوریتم های جدید گوگل اولویت محتوی مفید و کاربردی برای مشتریان می باشد

الگوریتم مشتری شامل موارد ذیل می باشد ۱-مشتری به دنبال مجموعه ای است که نیازهای او را رفع کند ۲-از مزایای محصول برای او بگوید ۳- از منابع استفاده از محصول گفته شود

متن را برای مشتری و مخاطب بنویسید

۰۵-بازاریاب شو تا کامروا شوی

کپی رایتر کسی است که انتخاب میکند که چه چیزی به چه کسی و در چه زمانی به چه طریقی گفته شود.

برای کپی رایتر شدن دانش مارکتینگ مورد نیاز است تا بتواند به سه مورد اول را به درستی انجام دهد

برای یک کپی رایتر شناخت مخاطب بسیار مهم است تا ویژگیهای آنها را دسته بندی کند

در مقاله دغدغه اصلی مخاطب را بنویسیم

۰۶-قلم را در جیب بگذاریم

برای نوشتن متن تاثیرگذار حتما تحقیق مورد نیاز است برای این منظور باید به سوالات اینچنینی پاسخ دهیم

  • چگونگی معرفی محصول توسط رقبا
  • چه ویژگی توسط رقبا بیشتر مورد توجه قرار گرفته است
  • چه ویژگی توسط رقبا فراموش شده است
  • استفاده از آمار که توسط مخاطب قابل درک باشد و استفاده از آمار انسانی

۰۷-با صدای خوب مخاطب را صدا بزن

در ۵ سال گذشته تعداد متن هایی که تولید شده است ۷ برابر شده است در صورتیکه توجه مخاطب فقط ۲۰ درصد رشد داشته است پس برای خوانده شدن متن ها باید از تیترهای جذاب استفاده کنیم

عنوان ها ۵ برابر بیشتر از متن ها خوانده میشود پس باید ۵ برابر بیشتر بر روی آنها وقت گذاشته شود

عنوان باید متفاوت باشد تا فرد آن را خوانده و بهتر است عنوان در تمام صفحات سایت تکرار شود

۰۸-اتو کشیده نباش

عمر اطلاعات جدولی به پایان رسیده است. مردم برای تجربه استفاده از محصولات حاضرند وقت و هزینه صرف کنند و مخاطبین بیشتر از سایت هایی خرید میکنند که نظرات کاربران و استفاده کننده از آن محصول در آن وجود داشته باشد.

ک

اتوکشیده نباشیم، جدولی عمل نکنیم. مردم برای اطلاعات جدولی حاضر نیستند پول بدهند

 کاتلر: افراد بابت خرید دریل پول نمیدهند، افراد بابت ایجاد سوراخ روی دیوار، پول پرداخت میکنند. اما امروزه دیگر این طور هم نیست، افراد برای قاب عکسی که رو دیوار قراره نصب شود، حاضر به پرداخت پول خواهند شد

۰۹-ترک سیگار خوب نیست

واژهها عقبه دارند. این عقبه ها هستند که میتوانند احساسهای متفاوتی را در افراد ایجاد کنند.

در متن ممکن است نتوانیم کلمات زیادی استفاده کنیم در این صورت ما از کلمات دنباله دار استفاده میکنیم تا بتوانیم مفاهیم مورد نظر را به مخاطب منتقل کنیم

۱۰-علایق شخصی

چگونه تیترهای جذاب بنویسیم ؟ برای اینکه بتوانیم تیترهای مخاطب پسند بنویسیم ۱- استفاده از علایق شخصی است

در این روش تیترهایی نوشته میشود که بابت سلیقه مخاطب مورد نظر باشد

۱۱-ارایه اطلاعات

نوید یا اریه اطلاعات در تیتر برای اینکه افراد ترغیب به خواندن متن شوند در این روش استفاده از کلمات تازه ، کشف ، همین جا  . . . . باعث جذب مخاطب میشود

جلب توجه الکی نکنید ، تیترهای کاذب و جذاب باعث اسپم شدن متن میشوند همچنبن جلب توجه کردن زمانی خوب است که دقیقا مرتبط با متن و اطلاعاتی که به مخاطب میدهیم، باشد

۱۲-مخاطب سواکردنی است

برای جامعه مخاطب هدف گذاری شده خودتان محتوی تولید کنید

بدنبال مشتری بهتر باشید تا مشتری بیشتر ، در نوشتن محتوی وب سایت با جداکردن مخاطب ها میتوانید دقیقا با مخاطب سوا شده خودتان صحبت کنید و در زمانی که محتوی برای مخاطب خاص نوشته شود احتمال خوانده شدن آن توسط مخاطب بیشتر میشود

۱۳-چگونه ، چگونه کار میکند؟

استفاده از “چگونه” مخاطب را ترغیب میکند که برای دریافت پاسخ سوالش به متن شما مراجعه کند.

از عنوان های سوالی که باعث میشود مخاطب همزادپنداری کند استفاده کنید مثلا : چند سال است که میخواهید انگلیسی خود را بهبود ببخشید؟           

زمانی که ویدیو دیده میشود، ذهن هیجانی مخاطب بهتر عمل میکند  ویدیو، اطلاعات کلی به مخاطب میدهد.زمانی که مخاطب با انتخاب منطقی رو به رو میشود، متن بهتر عمل میکند. این موضوع حتی در زمان خواندن متن های احساسی نیز صدق میکند.

زمانی که نیاز به هیجان و احساس مخاطب دارید بهتر است از ویدیو استفاده کنید

کپی رایتر الزاما متن نمی نوبسید بلکه میتواند اسکریپ یک ویدیو اثربخش را بنویسد

۱۴ـ خلاقیت به اندازه کافی

کپی رایتر قرار نیست یک فرد خلاق باشد یا یک هنرمند که اثرهنری تولید کند

کپی رایتر یک فروشنده است که فروشش را از طریق نوشتن انجام میدهد ( متن ، ویدیو ، اینفوگراف و . . . )

برای اینکه محتوی تولیدی کپی رایتر هم خلاق باشد و اثر بخش چه کارهایی باید انجام دهد؟ ۱- در مورد موضوع تحقیق کند ۲-در محیط آزاد فکر کند و تمامی کلمات مرتبط با متن را استخراج و یاداشت کند ۳-ذهن را انباشته کنیم از اطلاعات در مورد موضوع ۴- تیترهای خوب را از سطح شهر جمع آوری و یاداشت کرده و از آنها برای نوشتن تیترهای خلاق و جذاب استفاده کند

۱۵-برای مخاطب بنویسید

 افراد شاید به لحاظ فیزیکی تنها خرید کنند، اما هنگام خرید، دیگران را هم در نظر میگیرند. یک خرید، ۳۰ درصد مربوط به تصمیم شخصی است و ۷۰ درصد ان مربوط به تصمیمی است که بابت توضیح خریدشان به دیگران میدهند

ممکن است مخاطب اصلی شما با یک محتوای کوتاه تصمیم به خرید بگیرد، اما نیاز به دلایلی دارد که به همراهان خودش آن دلایل را ارائه بدهد. شما باید بتوانید محتوایی را برای همراهان و مخاطبین فرد بنویسید.

فروشگاههای بزرگ برای یک محصول پس از قانع کردن شما در خرید مطالبی می نویسند تا همراهانتان را برای خرید قانع کنید

۱۶-برای مخاطب بنویسید

فقط و فقط برای مخاطبتان بنویسید و محتوی را بر اساس مخاطبتان دسته بندی کنید.

وبسایت براساس نیاز، نظر و رفتار مخاطب، دسته بندی کنید

۱۷-خوردن شیرینی از کیک راحت تر است

در صورتیکه متن بزرگی دارید آن را به بخش های کوچکتری تقسیم کنید ایده آل ترین حالت برای متن ۱۵۰ تا ۱۸۰ کلمه است اگر متن از این میزان بزرگتر است، از اعداد بزرگ استفاده کنید و آنها را پاراگراف بندی کنید. از اشکال گرافیکی استفاده کنید تا مخاطب بهتر با آن ارتباط برقرار کند

از جمله های کوتاه استفاده کنید جمله های با ۱۴ تا ۱۶ کلمه ایده آل است از ۱۶ تا ۳۵ قابل فهم می باشد و از ۳۵ کلمه به بالا جمله غیرقابل فهم میشود

اسمیت (کپی رایتر) : در ابتدای متن موارد اصلی را مطرح کنید، در ادامه متن، موارد اصلی را مجددا بازگو کنید و تا جایی که میتوانید باز

هم بازگو کنید و باز هم کنید.

برای نوشتن هر متنی، یک مقصود را دنبال کنید و روی آن مقصود و ویژگیهای آن مانور دهید تا بتوانید مقصود را بهتر برای مخاطب بیان کنید و آن را برای مخاطب ماندگارتر کنید

۱۸-کلمات ساده

از کلمات ساده در متن خود استفاده کنید حتی اگر برای افراد متخصص می نویسید کاربران با کلمات ساده راحت تر ارتباط برقرار میکنند

در جملات از واژه های انتزاعی استفاده نکنید بجر مواردی که واقعا منظور شما انتزاعی باشد مثلا کلمه “بسیار بزرگ” انتزاعی میباشد

از کلمات تخصصی و تکنیکی استفاده نکنید، به جز در مواقعی که ۹۵ درصد مخاطبین شما افراد متخصص باشند که معنی ان را میدانند

بهتر است بعد از نوشتن متن، آن را به کسی که در حوزه ما تخصص ندارد، بدهیم تا بخواند.

 اسارت در دام دانش: زمانی اتفاق میافتد که آن قدر در حوزه خود غرق هستیم که انتظار داریم همه آن دانش را بفهمند و درک کنند.

ما مینویسیم اما درنهایت تست A/B است که بهترین تیتر و محتوی را مشخص میکند .

۱۹-تخم مرغ محلی یا آموزش خلبانی

برای انتقاب یک مطلب استفاده از تصویر می تواند به انتقال مفهوم کمک کند

در صورت عدم همخوانی متن و تصویر اثر معکوس بر روی مخاطب می گذارد و خرید یا عکس العمل مخاطب را کمتر میکند

ما باید مفهوم را به مخاطب القا کنیم

۲۰-بیشتر زندگی کن ، بهتر بنویس

یک کپی رایتر چطور میتواند اثربخش تر و متفاوت از دیگران بنویسد ؟

  • همواره دفترچه یادداشتی را به همراه داشته باشید، جملات ماندگار را بنویسید
  • بیشتر از دیگران کتاب بخواند مسافرت برود فیلم ببیند
  • قالبهای آماده استفاده کنید، قالبهایی که درنوشته های جذاب استفاده شده است
  • مراحل کار کپی رایتر ۱- جلب کردن توجه مخاطب   2-ایجاد علاقه در مخاطب ۳-ایجاد تمایل در مخاطب (دلیل خرید و امتیازهای ما نسبت به رقبا) ۴-درخواست انجام اقدام در سایت ( تکمیل فرم ، تماس ، خرید  . . . .)

انستیتو دیجیتال مارکتینگ  درواقع یک شرکت دیجیتال مارکتینگ است که با ارائه راهکارهای علمی و عملی باعث “رشد درآمد از کسب و کار با دیجیتال مارکتینگمیشود . برای دریافت خدمات دیجیتال مارکتینگ ، آموزش دیجیتال مارکتینگ همچنین “مشاوره دیجیتال مارکتینگ” {فرم مشاوره رایگان}  را تکمیل و ارسال نمایید. انستیتو دیجیتال مارکتینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما با واتسآپ
پشتیبان واتسآپ
انستیتو دیجیتال مارکتینگ: سلام
شما میتوانید از طریق واتساپ همیشه با ما در تماس باشید!!
اگر با تاخیر جواب دادیم ، پوزش میطلبیم.